Ticari E-Fatura ve Temel E-Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir? Orka Bilgisayar 26 Temmuz 2022

Ticari E-Fatura ve Temel E-Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir?

Orka Bayi Başvuru Formu

E-Fatura nedir?

E-fatura, elektronik ortamda oluşturulan ve alıcıya gönderilen fatura türüdür. E-fatura türleri sayesinde faturanın bastırma ve kargolama maaliyetlerinden tasarruf etmiş olursunuz. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen e-fatura, Vergi Usul Kanunu’nca belirlenen esaslara göre hazırlanır. E-fatura kullanacaksanız, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın Portal’ını kullanabilir ya da Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yetkilendirilen entegratör kuruluşlardan hizmet alabilirsiniz. E-Fatura uygulamasına geçmek için öncelikle, Kamu Sertifikasyon Merkezine başvurmalı sonrasında ise mali mührünüzü temin etmeniz gerekir. Eğer şahıs firmasıysanız, e-imza almanız E-Fatura uygulamasına geçiş yapabilmeniz için yeterlidir. 509 numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen işletmeler e-Fatura sistemine geçiş yapmak zorundadır. Eğer şirketiniz, bu şirketler arasında değilse bile, sisteme başvuru yapma ve e-fatura kullanma şansınız hala mevcut.

E-Fatura’da Temel ve Ticari Ayrımı

Ticari Fatura Nedir?

Alıcı, Ticari E-Fatura’yı kabul ettiğini beyan etmek zorundadır. Faturayı aldıktan sonraki 8 gün içerisinde faturaya iptal talebi ya da itiraz talebi oluşturabilirsiniz. Ticari E-Faturalar genellikle orta ve büyük işletmelerdir. Bu faturayı kullanarak daha güvenli bir ticaret süreci geçirmeyi amaçlarlar. Eğer alıcı olarak fatura üzerinde bir yanlışlık tespit ederseniz bu fatura için iptal veya itiraz başvurusunda bulunabilirsiniz. Başvuru için, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın kurmuş olduğu E-Fatura iptal/itiraz platformunu kullanabilirsiniz. Aynı şekilde, yine bu platform üzerinden sizin hazırladığınız faturalara gelen itiraz ve iptal taleplerini inceleyebilir, reddedebilir ya da kabul edebilirsiniz.  

Temel Fatura nedir?

Temel E-Fatura, alıcının faturayı teslim almasını önemseyen fatura türüdür. Faturada herhangi bir sorun söz konusu değilse eğer alıcı olarak reddetme şansınız yoktur. Yani, alıcı, Temel E-Fatura’yı kabul etmekle yükümlüdür. Fakat fatura üzerinde teknik bir problem mevcutsa, faturaya itiraz etme hakkına alıcı olarak sahipsiniz.  Bu fatura türü, genellikle taahhüt ya da sözleşme ile hizmet veren firmalar tarafından kullanılır. Buradaki amaç, kişiye e-faturayı iletmektir. Telekomünikasyon, su, elektrik ve diğer hizmet türlerindeki hizmetlerin karşılığında kesilen fatura türüdür. Eğer alıcı olarak faturanın üzerinde teknik bir sorunla karşılaşmazsanız, faturayı iptal edebilmeniz mümkün değil. Fakat, faturayı gönderen kurum, 7 gün içerisinde faturayı iptal edebilir.

Özetle, Temel E-fatura ve Ticari E-fatura arasında iki önemli fark bulunur. Bunlardan ilki; eğer temel e-fatura oluşturup alıcınıza gönderirseniz, alıcınızın onay vermesini beklemenize gerek kalmaz. Faturanız, alıcıya ulaştığı anda kabul edilmiş sayılır. Fakat Ticari E-Fatura oluşturup alıcınıza iletmeniz durumunda, alıcının faturayı kabul veya ret etmesi gerekir. İkinci olarak, Temel E-Fatura alıcısıysanız, fatura üzerinde teknik bir sorun olmadığı sürece faturaya itiraz etme şansınız bulunmamakta. Tam tersine, E-Fatura’ya fatura elinize ulaştıktan sonraki 8 gün içerisinde itiraz veya iptal talebi oluşturma hakkınız bulunuyor.

E-Fatura konusunda Ticari ve Temel ayrımı söz konusu olduğu için, alıcınız veya satıcınız ile iletişim içerisinde olup fatura türünü birlikte belirlemeniz en doğrusu olacaktır. Satıcı veya alıcı olarak eğer karşı taraf ile iletişim kurma imkânınız yok ise, kararı kendiniz vermeniz gerekecektir.