e-İrsaliye admin 10 Ocak 2022

E-İrsaliye

E-Dönüşümün süreçlerinde tüm sevkiyat süreçlerinizi
elektronik olarak takip edebilirsiniz.

E-İrsaliye Nedir?

İrsaliye, herhangi bir ticari malı taşırken kullanılan kanıt niteliğine sahip belgedir. E-irsaliye ise bu belge türünün dijital ortamda düzenlenmesi ile elde edilir. Kağıt irsaliye kullanan firmalar, sevk ve taşıma irsaliyesi olmak üzere iki kağıt çıkarırlar. E-irsaliyede ise yalnızca sevk irsaliyesi bulunur ve bu, karşı tarafa iletilir. Yani kağıt irsaliye ile e-irsaliye arasındaki fark, birinin kağıt üzerinde birinin ise elektronik ortamda düzenlenmesi ve belge sayılarının farklı olmasıdır.

E-irsaliye, dijital dönüşümün yaygınlaşmasıyla birlikte firmalar için çok önemli bir role sahip hale gelmiştir. İşleri oldukça kolaylaştıran bu uygulamayı kullanmak da oldukça basittir. Aynı zamanda bazı firmalar için e-irsaliye kullanımı zorunludur; bununla ilgili düzenleme yasada açık bir şekilde belirtilmiştir. E-irsaliye kesmek, başvuru yapmak, iptal etmek gibi süreçlere dair merak ettiğiniz soruların yanıtlarını yazımızda bulabilirsiniz. Ayrıca Orka ile e-irsaliye kullanmanın avantajlarını öğrenerek e-irsaliye süreçlerinde Orka’yı neden tercih etmeniz gerektiği ile ilgili önemli bilgilere ulaşabilirsiniz.

E-İrsaliye için Orka Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

E-irsaliye kullanmanın mükellefler açısından pek çok avantajı vardır. Dijitalleşmenin yaygınlaşmasıyla birlikte belge düzenleme işlemlerini de hızlı ve pratik bir şekilde yapmanın yolu dijital olanakları kullanmaktır. E-irsaliye de firmaların kesmesi gereken kağıt irsaliyeyi dijital ortama taşıyarak onlara kolaylık kazandırır. Firmaların e-irsaliye süreçlerinde yanlarında olan Orka ise aşağıdaki avantajları sunar:

Kağıt irsaliye hazırlamak için harcadığınız zamanı e-irsaliye kullanarak minimuma indirgeyebilirsiniz.

İrsaliye hazırlanması, onay alması, kağıt çıktısı ve gönderilmesi gibi süreçlerde personel maliyetlerini azaltabilir ve iş gücü tasarrufu yapabilirsiniz.

E-irsaliyeler elektronik ortamda aktarılır; dolayısıyla alıcı ile satıcı arasındaki belge ulaştırma ve onaylama süreçleri oldukça kısa süre içinde tamamlanabilir. Aynı zamanda finansal hareketlilik de olumlu yönde etkilenir.

Elektronik olarak oluşturduğunuz irsaliyeleri daha kolay ve güvenli bir şekilde arşivleye bilirsiniz. İstediğiniz zaman bu irsaliyelere ulaşabilir, onay verebilir veya iptal edebilirsiniz.

ORKA SQL Programında bulunan tam zamanlı entegre sistemi, e-irsaliye ve e-faturalarınızı muhasebeleştirir. Böylece finansal hareketlerinizde hız kazanabilirsiniz.

E-irsaliye belgelerinizi elektronik ortamda saklayabileceğiniz için web sitesi veya program üzerinden kolayca rapor alabilirsiniz.

E-irsaliyeler doğa dostudur; çünkü kağıt irsaliyeler için kesilen binlerce ağacı korumuş olur.

Orka ile e-İrsaliyeye Geçmenin Tam Zamanı

Siz de e-irsaliyeye geçiş yapmak zorundaysanız veya istiyorsanız, Orka’nın sunduğu ayrıcalıklı çözümleri tercih edebilirsiniz. E-irsaliye sürecinde ihtiyacınız olan tüm hizmetleri size sağlayarak işletmenize pek çok avantaj kazandırır. Orka ile e-irsaliyeye anında geçiş yapabilir ve işletmenize uygun ürünleri ve çözümleri bir arada bulabilirsiniz.

E-İrsaliye Nasıl Kesilir?

E-irsaliye kesmek oldukça basit bir süreçtir. Bunun için yapmanız gereken öncelikle bir e-irsaliye sistemine kayıt olmaktır. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen hizmet sağlayıcılardan birine başvurabilirsiniz. Orka, bu hizmet sağlayıcılar arasında yer alır ve e-irsaliye süreçlerini kolaylaştırır. Orka’ya kayıt olduktan sonra e-irsaliye kesmek için temel olarak şu adımları takip etmeniz gerekir:

E-irsaliye kesebilmek için müşteri ve malzeme bilgilerini girmeniz gerekir. Müşteri adı, adresi, vergi numarası, malzeme türü, miktarı, fiyatı ve irsaliyenin düzenlendiği tarih, saat gibi bilgileri sağlamalısınız.

Düzenlediğiniz e-irsaliyede yer alması gereken diğer unsurlar ise irsaliye numarası ve tarih, alıcı ve gönderici bilgileri, araç ve sürücü bilgileri, taşınacak malzemenin detaylı açıklaması, GİB tarafından belirlenen kod veya barkoddur.

E-irsaliyeyi düzenledikten sonra müşterinize elektronik olarak iletebilirsiniz.

Belgeyi düzenleyip gönderdikten sonra belirli bir süre saklamanız gerekir. E-irsaliye arşivlemesini düzenlemelere uygun bir şekilde yapmalısınız.

E-İrsaliye Kimler için Zorunludur?

E-irsaliyeye geçiş, zorunluluk kapsamında veya gönüllü olarak gerçekleşebilir. GİB tarafından yapılan düzenlemeye göre e-irsaliye zorunluluğu olan mükellefler, brüt satış hasılatlarına göre belirlenir. Son düzenlemeyle birlikte 2022 ve takip eden hesap dönemlerine ait brüt satış hasılatı 10 milyon TL olan mükellefler için e-irsaliyeye geçiş zorunluluğu vardır. Önceki düzenlemede 25 milyon TL olan bu sınırın 10 milyon TL’ye düşürülmesi, e-irsaliye kullanımı yaygınlaştırmayı sağlamıştır. Gönüllü olarak e-irsaliyeye geçiş yapmak isteyen kişiler ise brüt hasılatlarını dikkate almadan diledikleri tarihte geçiş için başvuruda bulunabilir.

E-irsaliyeye geçiş zorunluluğu ile ilgili son yapılan düzenleme 2022 yılına aittir ve bu düzenlemeye göre mükellefler 1 Temmuz 2023 tarihine kadar e-irsaliyeye geçiş işlemlerini tamamlamıştır. 2024 yılı için ise henüz bir düzenleme yapılmamıştır; dolayısıyla yeni işletme sahibi olanlar için e-irsaliyeye geçiş zorunluluğu yine brüt satış hasılatı olarak 10 milyon TL üzerinden değerlendirilir.

E-İrsaliye Başvurusu Nasıl Yapılır?

E-irsaliye başvurusu için farklı yöntemler bulunur ve mükellefler bunlar arasından kendilerine uygun olanı tercih edebilir.
Ancak e-irsaliye kullanmanın koşulu e-fatura kullanmak olduğundan mükellefler hangi e-fatura yöntemini kullanıyorsa, e-irsaliyeyi de o yöntemle kullanmalıdır.

E-irsaliyeye geçiş için tercih edebileceğiniz başvuru yöntemleri ise aşağıda detaylı bir şekilde anlatılmıştır:

GİB Portal Yöntemi ile Başvuru

Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sunduğu e-irsaliye GİB Portal yöntemini tercih ederek başvuru yapabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki adımları takip etmeniz gerekir:
----- Öncelikle https://portal.efatura.gov.tr/efatura/egiris.jsp web sitesine girmelisiniz.
----- Bu sayfada yer alan araçlar menüsünü açmalı ve kullanıcı bilgileri kısmına ilerlemelisiniz.
----- Sonrasında “e-irsaliye kullanmak istiyorum” butonuna tıklayarak sistemi kullanmaya başlayabilirsiniz.
----- Eğer GİB Portal’ı daha önceden kullanıyorsanız, yukarıdaki adımları izledikten ve uygulamaya katıldıktan sonra GİB başvurusu ile ilgili bildirimde bulunmanız gerekmez.

Özel Entegrasyon Yöntemi ile Başvuru

Eğer e-faturalarınızı özel bir entegratör kullanarak düzenliyorsanız, e-irsaliyeye geçiş için de özel entegratörleri kullanmalısınız. Özel entegratör seçerken bu kurumların GİB'den e-İrsaliye Özel Entegratörlük izni almış olmasına dikkat etmeniz önemlidir. E-irsaliyeyi özel entegratörler aracılığıyla kullanacaksanız, GİB’e bildirimde bulunmanıza gerek yoktur. Hesabınız elektronik ortamda özel entegratörler tarafından tanımlanır.

Doğrudan Entegrasyon Yöntemi ile Başvuru

E-fatura sistemini entegrasyon yöntemi ile kullanıyorsanız, doğrudan entegrasyon ile e-irsaliyeye geçiş yapabilirsiniz. Doğrudan entegrasyon yöntemi ile e-irsaliyeye geçiş için şu adımları izlemelisiniz:
----- Gelir İdaresi Başkanlığı’na hitaben bir dilekçe yazmalı ve test tanıtım formu ile başvuruda bulunmalısınız.
----- Gönderdiğiniz belgeler kağıt ortamında GİB’e başarılı bir şekilde ulaştıktan sonra e-irsaliye testlerini başarılı bir şekilde geçerseniz, e-irsaliye kullanmaya hak kazanırsınız.
----- Ayrıca test tanım formunda bulunan IP numaraları ile canlı ortamda kullanılan IP numaralarının farklı olmasına dikkat etmeyi unutmamalısınız.

E-İrsaliye Nasıl İptal Edilir?

Gelir İdaresi Başkanlığı 509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu’na göre elektronik irsaliyeler gönderici tarafından iptal edilemez. E-irsaliye başlığının hükümlerine göre her iki taraf da e-irsaliye kullanıcısı ise, alıcı belgeyi düzenleyen tarafa yasal sürede kabul veya red yanıtı verme hakkına sahiptir. Ancak alıcının e-irsaliye mükellefi olmaması durumunda da e-irsaliye kesilmesi mümkündür. Dolayısıyla e-irsaliye mükellefi olmayanlar, e-irsaliye iptali için yeni irsaliyeyi matbu olarak yeniden düzenlenmelidir.
E-irsaliyeyi reddetmek isteyen mükellefler ise teslim alınmayan malların miktarı ve nedenini açıkça yazarak kısmi red, kısmi kabul veya tamamen red seçenekleri arasından dilediklerini seçebilir. Eğer içeriğin tamamı yanlış ise, alıcının e-irsaliyeyi bütünüyle reddetmesi gerekir. E-irsaliye aslında sevk irsaliyesi olduğu için üzerinde yazan fiili sevk tarihi ve saati, red süreci açısından oldukça önemlidir. Yani alıcının red yanıtının geçerliliği, hatalı içeriğe sahip e-irsaliyedeki fiili sevk tarihinden önce verilmesine bağlıdır. Bu tarihten sonra verilen e-irsaliye red cevabı geçersiz olur.

e-İrsaliye Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Şirketlerin çeşitli alanlarda zaman ve maliyet açısından tasarruf edebilmeleri adına uygulamaya konulan ve Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından takibi kolaylaştıran dijital uygulamalar arasında e-İrsaliye de yer almaktadır. İrsaliyelerin daha pratik bir şekilde düzenlenebilmesi ve elektronik ortamda kayıt altında tutularak takibinin yapılabilmesini sağlayan bu sistem, birçok açıdan avantajlıdır. Devlet tarafından şirketlere sunulan bu elektronik uygulama da tıpkı diğer e-Dönüşüm uygulamaları gibi belirli bir başvuru süreci sonucunda kullanılabilmektedir. e-İrsaliye ve e-İrsaliye uygulama kılavuzu hakkında merak edilenler yazımızın devamında ele alınacaktır.

İrsaliye, genel olarak bir ticari malın taşınmasında ve sevkinde kullanılması gereken, kanıt sağlayan belgedir. e-Dönüşüm sürecine kadar kağıt formatında hazırlanarak ibraz edilen bu belge, artık elektronik olarak da oluşturulabilmekte ve kağıt formattaki belge ile tamamen aynı nitelikleri taşımaktadır. e-İrsaliye nedir denildiğinde de bu anlamda, geleneksel kağıt irsaliyenin dijital formatı olduğu düşünülebilir. Kağıt formattaki irsaliyenin iki farklı türü vardır. Bunlar sevk ve taşıma irsaliyesi olarak tanımlanır. e-İrsaliye portal üzerinden elektronik olarak hazırlandığında ise genel olarak sevk irsaliyesi yerine geçmektedir. Taşıma için ayrıca kağıt irsaliye kullanımı da bu açıdan mümkün olmaktadır.

Şirketlerin, ibrazını gerçekleştirmesi gereken belgeler arasında yer alan irsaliyenin, elektronik formatta kullanımında zorunluluğu bulunan bazı firmalar vardır. Bu firmalar, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından çeşitli şartları taşımaktadırlar ve 509 sıra numaralı VUK Genel Tebliği gereği e-İrsaliye’ye geçişleri zorunludur. 01.07.2020 tarihinden itibaren e-İrsaliye geçiş zorunluluğu bulunan firmaların taşıdığı şartlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Özel Tüketim Vergisi Kanunu’ na ekli (I) sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle EPDK’dan lisans (bayilik lisansı dâhil) alan mükellefler,
  • Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malların imal, inşa, ithalini ve ana bayi/distribütör şeklinde pazarlamasını gerçekleştiren mükellefler,
  • Maden Kanunu kapsamında maden ruhsat veya sertifikası alanlar,
  • Şeker Kanununun 2 nci maddesinin (e) bendinde tanımına yer verilen şekerin imalini gerçekleştiren mükellefler,
  • e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerden demir ve çelik (GTİP 72) ile demir veya çelikten eşyaların (GTİP 73) imali, ithali veya ihracı faaliyetinde bulunan mükellefler,
  • Gübre Takip Sistemi’ne kayıtlı kullanıcılar,
  • E-Fatura uygulamasına kayıtlı olan ve 2018 veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 25 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler. (Gelir İdaresi Başkanlığı – e-İrsaliye Hakkında)
  • Şirketler isterlerse Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından aktif edilen portaldan yararlanmak suretiyle e-Arşif fatura işlemlerini gerçekleştirebilirler. Bunun için e-Arşiv portal üzerinden gerekli giriş yapılarak dijital ortamda işlemleri sürdürebilirler.
  • Şirketler tercihen kendi e-Arşiv fatura işlemlerini gerçekleştirebilmek adına entegrasyonlarını kendileri yapabilirler. Bunun için ilgili uygulamanın geliştirilmesi gerekmektedir. Uygulamanın Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından onayı sonrasında e-Arşiv portal giriş işlemi yapmadan, kendi entegrasyonu üzerinden ilerleyebilme imkanına sahip olan şirketler, bu uygulama üzerinden ilerlediklerinde şirket içerisinde ayrı bir birim oluşturma gereksinimi duyabilirler.
  • Şirketler, e-Arşiv fatura kesebilmek için özel entegratör desteği de alabilirler. Bu yöntem ile ilerlendiğinde ise şirketin herhangi bir uygulama geliştirmesi veya yazılım yatırımı yapması gerekmemektedir.

Türkiye’de aktif olarak ticari faaliyetlerini sürdüren şirketler için özellikle geçmişte finansal açıdan kağıt üzerinde takibi yapılması gereken çeşitli işlemlerin artık elektronik ortamda gerçekleştirilebiliyor olmasının birçok avantajı vardır. e-İrsaliye uygulaması da bu avantajları sağlamaktadır. Başta şirket açısından bir iş yükünün ortadan kalkmasını ve takip kolaylığı sağlamasını göstermek mümkün. e-İrsaliye ile şirketler zamandan ve basım, kargolama, arşivleme maliyetlerinden tasarruf eder. E-irsaliye nasıl kesilir konusu ele alındığında da bir diğer avantaj olan hız dikkat çeker. Geçmişte kağıt üzerinde yazılması ve ibraz edilmesi gereken irsaliyenin, bir özel entegratör portalı aracılığı ile bilgisayardan gerçekleştirilmesi şirket için hız kazandırır. Yine bu belgenin elektronik ortamda görüntülenmesi ve denetlenmesi, geriye dönük olarak incelenmesi de daha kolay olacağından hız ve zaman açısından önemli bir avantaj söz konusu olur. Üstelik bu sistem ile kağıt tüketimi de azaltılmış olur ve doğa dostu olması fayda sağlar.

Siz de Orka’nın sunduğu e-Çözümlerden faydalanmak üzere e-İrsaliye başvuru sürecinizi başlatabilir, özel entegratör desteği ile muhasebe alanında ihtiyacınız olan elektronik irsaliye hizmetini güvenilir şekilde alabilirsiniz

Siz de şirketinizin ticarette bir adım öne geçmesi, maliyetlerinin azalması ve çeşitli yönlerden tasarruf edebilmesi için Orka ile iletişime geçebilir; e-Arşiv özelinde ihtiyacınız olan tüm konularda profesyonel destek alarak güvenle faaliyetlerinizi sürdürmeye devam edebilirsiniz.

  • e-Defter portal aracılığı ile zamanı geldiğinde yükleme yapabilmek için finansal verilerin kayıt altına alınması ve derlenmesi daha kısa sürede tamamlanır. Bunun yanı sıra ilgili kayıt ve kontrol işlerini gerçekleştirmek üzere gerekli olan personel gerekliliği de ortadan kalkar.
  • Defterin onaylanması ve basılması için yapılan harcamalar da bu uygulama sayesinde tasarrufa dönüşmektedir. E-Defterin ibrazında, ilgili finansal akışların takip edildiği defterlerin noter onayının yanı sıra kağıda basılmasına yönelik maliyetler de ortadan kalkmaktadır.
  • Firmalar için yasal bir zorunluluk olan, onaylı defterlerin 5 yıl süreyle saklanması da dijital ortamda yapılan kayıtlar neticesinde ortadan kalkar. Bu noktada da hem zaman hem de mekan tasarrufu oluşur. Dijital ortamda oluşturulan belgeler sistemde 10 sene süreyle saklanabilmektedir ve e-Defter saklama programı aracılığıyla arzulandığında tekrar kontrol edilebilmektedir.
  • e-Defterde bir hata söz konusu olduğunda, fiziksel defter formatındaki kayıtlara kıyasla düzeltme daha kolay olmaktadır.
  • Global şirketler için bu defter sisteminin uluslararası geçerliliği avantajı vardır ve sistemsel açıdan daha pratiktir.
  • Defterlerin üretiminde ağaçlar kullanılmaktadır ve e-defter uygulaması kullanıldığında ağaçların kesilmesinin de önüne geçilmektedir.

Size nasıl yardımcı olabiliriz?

Yükleniyor