Mali Mühür Nasıl Yenilenir? Orka Bilgisayar 26 Nisan 2022

Mali Mühür Nasıl Yenilenir?

Gelir İdaresi Başkanlığı ve TÜBİTAK ortaklığında pek çok kolaylık sağlayan belge elektronik ortamlar için geliştirilmiştir. Günümüzde dijital dönüşüm kapsamında fazlasıyla kullanılan ürünlerden biri de mali mühür olmuştur. Mali mühür elektronik dönüşüm uygulamalarının gönderilmesi için gerekli olan bir e-İmza çeşididir. Mali mühür şirket ve firmalara verilirken, e-İmza şahıslara verilmektedir. Mali mühür almak isteyen kişiler resmi işlemlerini GİB ve TÜBİTAK üzerinden yapabilir. USB cihazı olarak TÜBİTAK tarafından hazırlanan bu mali mühür, şirket kaşesinin elektronik ortamlarda kullanılabilecek halidir. Mali mühür elektronik olarak hazırlanan faturalarda şirketin tanımlanması amacıyla kullanılmaktadır. Bu mühürler, Mali Mühür Sertifika Hizmet Sağlayıcısı tarafından hazırlanan sertifikaların ve kurum ve kuruluşlar tarafından oluşturulan e-Faturaları güvenlik ve gizlilik altına alır.

Mali Mühür Başvurusu

Herhangi bir şirket veya firmanın e-Fatura, e-Arşiv veya e-Defter kullanabilmesi için mali mühür alması gerekir. Mali mühür alabilmek için ilk olarak gerekli kuruluşlara müracaat edilmelidir. Başvuru için Kamu Sertifikasyon Merkezi’nin resmi internet sitesini kullanmak gerekir. Mali mühür belli bir süre ile kısıtlıdır ve güncellenmesi gerekir. Mali mühürlerin geçerlilik süresi 3 yıldır. Bu 3 yılın tamamlanmasının ardından mali mühür yenileme başvurusu yapmak gerekir. Mali mührünü yenilemek isteyen kişiler de yine aynı şekilde GİB’ bağlı Kamu Sertifikasyon Merkezi sistemini kullanmalıdır. Mali mührü ilk defa veya yenilemek için başvuru yapan kişilerin ücret ödemesi gerekir. Mali mühür yenileme işlemleri sırasında bu ücret ödemesi yapılabilir. Önceden alınan bir mali mühür yeni bir firma için kullanılamaz. Eski unvan üzerinden alınan mali mühürler geçersizdir. Bunun için şirketin yeni unvanı kullanılarak mali mühür başvurusu yapmak gerekir.

Mali Mühür Nasıl Yenilenir?

Mali mühürler 3 yıl geçerlidir. Bu nedenle firma sahiplerinin mali mühürlerini düzenli olarak yenilemesi gerekmektedir. Pek çok işletme ve şirket sahibi mali mühür yenileme nasıl yapılacak sorusuna cevap arıyor. Mali mühür elektronik bir sistemdir. Bu nedenle yenileme işlemlerinin tamamı dijital ortamlar üzerinden rahatlıkla yapılabilmektedir. Mali mühür yenileme süreci başlaması için Gelir İdaresi Başkanlığı’na bağlı Kamu Sertifikasyon Merkezi’nden bilgilerin girilmesi gerekir. Mali mühürlerin süre bitimine 3 ay kala mühür sahiplerine gerekli bilgilendirmeler yapılmaktadır. Mali mührün süresinin dolmasına 3 kala yenileme işlemleri yapılabilir. Mali mühür ile e-İmza bazı durumlarda karıştırılmaktadır. e-İmza tamamıyla gerçek kişilere verilir. Mali mühür ise firmaların elektronik imzalarını temsil eder. Mali mühür başvurularında formun doldurulmasının ardından uygun görülen şirketlere mühür verilmektedir. Ayrıca 5 yıl kadar geçerliliği olan evraklar akıllı kart içinde verilmektedir. Kartlar USB kart okuyucu şeklindedir ve firmada yetkili olan kişilere teslim edilmektedir.    

Mali Mühür Yenileme Ücreti Ne Kadar?

Şirket veya kurumların yetkili olarak belirttiği kişiler mali mühür kullanabilmektedir. Şirket içerisinde yetkili değişimi olursa bu durumun bildirilmesi ve mali mühür yenilemesi yapılması gerekir. Mali mühür almak ve yenilemek için ücret ödemek gerekir. Mali mühür yenileme ücreti ilgili kurumun özelliklerine göre değişiklik göstermektedir. Şahıs firması ve tüzel kişilikler için ödenen mali mühür farklıdır. 2022 yılında tüzel kişilikler için 3 senelik mali mühür, güvenlik hizmetleri sertifikası ve akıllı kart okuyucu ücreti 395,30 TL olarak belirlenmiştir. Bu durum şahıs firmaları için ise 251,34 TL olarak açıklanmıştır. Mali mühür alma ve yenileme aşamasında şifreler güncellenebilir. Mali mühür yenileme şifre yetkili kişiler tarafından belirlenebilir. Mali mühür yenilemesi geçerli sürenin dolmasına 3 ay kala yapılabilmektedir. Yenileme işlemleri için yetkili kişilere gerekli bilgilendirmeler yapılmaktadır.

Mali mühür sahibiyseniz ancak E-imza sahibi değilseniz; sizin için hazırladığımız E-İmza ile E-Fatura Başvurusu Nasıl Yapılır adlı blog yazısına göz atmanızı öneririz.