E-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir? admin 26 Nisan 2022
E-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

E-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

E-Arşiv fatura ve e-Fatura sadece kağıt israfını azaltmıyor ve ticari ilişkilerin tamamıyla dijital ortamlardan yapılabilmesine imkan sağlıyor. E-Arşiv faturalarla ilgili tüm işlemler dijital olarak yapılabilir. Faturalarını iptal etmek isteyen işletmeler bu işlemi bilgisayar ortamında rahatlıkla gerçekleştirebilir. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yürürlüğe sokulan 2020 yılının başı itibariyle hayatımıza girdi. Elektronik fatura hazırlamakla yükümlü kişiler gün içerisinde 30 bin TL’den fazla fatura kesebiliyorsa E-Arşiv fatura bulundurmak zorundadır. Bazı durumlarda faturalar yanlış hazırlanabilir. Bunun için E-Arşiv fatura iptal sürecinin başlatılması gerekmektedir. Fatura iptal işlemleri hızlı ve kolay bir şekilde başlatılabilir. E-Arşiv faturalar kargo ve yazdırma işlemlerini ortadan kaldırır. Bu sayede masraf ve iş yükü de fazlasıyla azalır.    

E-Arşiv Fatura İptali

E-Arşiv faturalar bazı hata ve düzeltmeler için iptal edilebilir. E-Arşiv fatura iptal etme işlemi pratik bir şekilde halledilebilir. Vergi Usul Kanunu’nca düzenlenen e-Fatura ve E-Arşiv faturalar maktu faturada olduğu gibi yasal olarak tanınan süre ve durumlarda iptal edilebilir. E-Arşiv fatura iptal süresi 1 hafta olarak belirlenmiştir. Fatura hazırlanırken bazı hatalar yaşanabilir. Faturalardaki hataların düzeltilebilmesi için iptal işlemi yapmak gerekir. Bu hallerde E-Arşiv sistemi kullanılarak alıcıya gönderilen fatura 7 gün içerisinde iptal edilebilir. Faturayı alan kişiler 7 gün içerisinde onaylama veya reddetme yapmak zorundadır. Hiçbir işlem yapılmamışsa fatura geçerli olarak sayılır ve GİB sistemine kaydedilir. Alıcıların faturayı 7 gün içerisinde onaylamama hakkı bulunmaktadır. Bu süreç zarfında reddedilen faturalar için iade faturası düzenlenmesine gerek yoktur. 1 haftalık süreç sona erdikten sonra sistem tarafından reddetme ve onaylama işlemleri kapatılır. Bu nedenle hak tanınan süre içerisinde gerekli işlemlerin yapılması gerekmektedir. 

E-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

Alıcı konumundaki kişiler kendilerine tanınan süre içerisinde faturalar ile ilgili işlem yapabilir. Reddetme veya onaylama fatura alındıktan sonraki 7 gün içerisinde gerçekleştirilebilir. E-Arşiv fatura iptal süreci başlatılır ve faturanın doğru olarak tekrardan düzenlenmesi istenir. Alıcı bir şirket sahibiyle iptal süreci diğer ticari faturalar gibi 7 gün içinde başlatılabilir. 7 günlük sürenin aşılması durumunda alıcıyla yeni bir faturanın gönderilmesi gerekir. Bu duruma mahsuplaşmak denmektedir. Alıcı bireysel müşteri ise ürünü iade etmek isteyen kişi, firması yoksa fatura kesebilme hakkına sahip değildir. Bunun yanı sıra tüketici haklarına göre satın alınan ürünün 30 gün içinde iade edilmesi uygundur. Alışveriş elektronik ortamdan yapılmışsa, müşteri kendisine gönderilen faturanın çıktısıyla birlikte iade yapabilir. Bazı E-Arşiv faturalarda iade bölümlerine yer verilmektedir. Alıcı bu faturayı doldurarak iade işlemlerini gerçekleştirebilir. E-Arşiv fatura iptali nasıl yapılır sorusunun yanıtı yukarıdaki adımları takip ederek yapılabilir.

E-Arşiv Fatura Düzenleme Çözümü

Herhangi bir şirket veya müşteri faturaların doğru olarak düzenlenmesi için iade hakkına sahiptir. Bu hak şirket ve müşteriler için ayrı süreçlerin takip edilmesini gerektirir. Alıcı bir şirket ise Gelir İdaresi Başkanlığı ile entegre bir şekilde çalışan firmalarla anlaşmalar yapabilir. Bu anlaşmalar kapsamında elektronik faturaların kayıtları tutulabilir. E-Arşiv fatura iptali GİB sistemine bu firmalar sayesinde kaydedilebilir. Şirketler kendilerine uygun olan entegrasyon kuruluşunu GİB sisteminden bulabilir. Özel entegrasyon şirketi E-Arşiv fatura iptal portal sayesinde bu işlemleri kolayca halledebilir. İptal ve iade işlemlerinin yapılabilmesi için geçerli sürenin aşılmaması gerekir. Bu süre aşılırsa e-Faturalar otomatik olarak onaylanır ve sisteme kaydedilir. Bu durumun önüne geçebilmek adına alışverişlerden sonra hazırlanan faturalar alıcılar tarafından dikkati bir şekilde kontrol edilmelidir.

Cari Hesap Ne Demek?

Türk Ticaret Kanunu tarafından açıklanan cari hesap, iki kişinin pek çok nedenden dolayı ortaya çıkan alacaklarını tek tek istemek yerine, hesap kesim tarihi üzerinden ödeme yapılmasını kayıt altına aldıran sistemdir. Yine aynı kanunda cari hesap nasıl tutulur sorusuna da yanıt verilmektedir. Cari hesap düzenli olarak alışveriş yapmakta olan taraflar arasında kullanılır. Düzenli bir şekilde alışveriş veya hizmet alan taraflar, her alışveriş için para ödemezler. Ödemeler cari hesap tutularak toplu bir şekilde ödenebilir. Firmalarda cari hesap defteri tutulmaktadır. Bu defter sayesinde tüm ticari ilişkiler kayıt altına alınır. Ayrıca güncel cari hesap defteri oluşturarak yeni oluşabilecek alışverişler de güncellenebilir. Bu nedenle cari hesap takibinin düzenli olarak gerçekleştirilmesi gerekir. Düzenli olarak alışveriş ilişkisi olan iki firma arasında cari hesap oluşturulabilir. Bir firma ihtiyaç durumuna göre anlaşma yaptığı yerden günlük veya haftalık ürün alabilir. Cari hesap defteri alıcının sürekli olarak ödeme yapmasının önüne geçer. Her iki tarafta alışverişleri kendi sistemlerine kaydeder ve cari hesap takibi yapılır. Ödemesi yapılan veya yapılacak olan tüm ürünler cari hesap defterinde yer alır.   

Nasıl Cari Hesap Takibi Yapılır?

Şirketler veya işyerleri cari hesap takibi için özel personel tutabilir ve kendileri bu takibi sürdürebilir. Cari hesap takibi yapabilmek için herhangi bir eğitim almaya gerek yoktur. Cari hesapta nelerin yer alması gerektiği ve nasıl kayıt tutulacağını bilmek yeterli olacaktır. Cari hesap tutmak isteyen kişiler dikkatli olmalıdır. Hesaplamalar ve alışverişler doğru şekilde kayıt altına alınmalıdır. Cari hesap takibi nedir ve cari hesabın nasıl yapılacağı sorusu işletmelerin üzerinde durması gereken bir husustur. Cari hesap tutulurken taraflar arasındaki anlaşmaya dikkat etmek gerekir. Hesap takibinde firmanın müşteri ve tedarikçileri adına ayrı sayfalar oluşturulmalıdır. Alacak ve borçlar doldurulur. Sonrasında şirketin veya işletmenin işlemleri her gün düzenli olarak kayıt altına alınmalıdır. Cari hesap işlemleri yapılırken borç ve ödemeler yapıldığında güncelleme yapılmalıdır ve bakiye belirtilmelidir. Takibin devamı bakiyeler eklenerek yapılır.   

Cari Hesap Anlaşması Nasıl Olur?

Cari hesap açmak isteyen kişiler birbirleri arasında bir sözleşme imzalar. Cari hesap mutabakatı olarak da bilinen bu anlaşma yöntemi sayesinde alacak, mal, hizmet gibi konulardan oluşabilecek alacakların tek tek alınması yerine kalem kalem alınarak veya borca dönüştürülerek ödenmesi sağlanır. Taraflar arasındaki cari hesaba farklı madde veya detaylar eklenebilir. Alıcı ve satıcılar aralarında anlaşarak cari hesap tutabilir. Bu işlemi güvenli bir şekilde yapabilmek için pek çok cari hesap programı tercih edilebilir. Bu programlar elektronik ortamlardan cari hesap kayıtlarını yapmaktadır.