Mutabakat, karşılıklı olarak uzlaşma ve anlaşma sağlamak iken muhasebe ve vergi alanında kullanılan mutabakata iki tarafın karşılıklı olarak alacak verecek durumlarını teyit etmesi durumudur. Şirketler arası mutabakat iç denetim açısından oldukça önemlidir. Mutabakatın düzenli tutulması şirketin alacak-verecek durumunu göstermekle birlikte gelişen teknolojinin beraberinde e-mutabakat ile alacak verecek tablosu tek tıkla oluşturulma imkânına sahiptir. Mutabakatların üç ila dört ay arasında yaptığı düzenli cari kontrol e-mutabakat üzerinden denetlenebilme imkanı sunar. Firmaların düzenli olarak hesapların birbiriyle denk olma durumunun kolay takibini sağlayan uygulama e-mutabakattır. E-mutabakat üzerinde elektronik ortam kolaylığında tarafların bilgileri güncel tutulur ve e-mutabakat kullanıcılarına sürekli bir takip imkanı sağlar. “E-Mutabakat nedir?” sorusundan öncelikli olarak BA ve BS mutabakatları kavramını bilmek gerekmektedir. Taraflar arasında BA yani bildirim alacak BS yani bildirim satacak anlamına gelir.
E-Mutabakat Nasıl Yapılır?
Taraflardan birinin karşı tarafa bir ürün tesliminde veya hizmette bulunmuş olduğu durumlarda kullanılır. Taraflardan alıcı olan BA formunu, taraflardan verici olan BS formunu vergi dairesine tebliğ etmelidir. İki tarafında hizmet veya ürün konusunda verdiği beyanı karşılaştıran vergi dairesi BA ve BS formları arasındaki tutarlılığı kontrol eder. BA ve BS işlemlerini gerçekleştirmek için Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sayfasından Beyanname Düzenleme Programı indirilerek mutabakatların kayıtları doldurulup sürekli bir şekilde güncellenmelidir. E-mutabakat ise verilerin Excel tablosunda toplandığı BA ve BS mutabakatından daha pratik ve güvenilir bir sisteme bağlıdır. E-Mutabakat portal şirketlerin mutabakatlar arası evrak işlerini pratikleştirmesinde yardımcı olan elektronik ortam uygulamasıdır. E-Mutabakat kullanımı iş gücünün azalmasını sağlamakla beraber güvenilir sistemi ile taraflar arasında zamandan tasarruf da ettirir.
E-Mutabakat Kaydı
E-Mutabakat kaydı oluşturmak için öncelikle anlaşmalı olduğunuz e-mutabakat şirketinizde kullanıcı profili oluşturduktan sonra eğer bilgileri Excel dosyasında kayıtlı ise mutabakat olduğunuz tarafların bilgilerini kolaylıkla e-mutabakat çevrimiçi kullanıcı bilgilerinize ekleyebilirsiniz. Anlaşmalı olduğunuz tarafların bilgilerini e-mutabakat üyeliğinize bir kere eklemeniz yeterlidir tekrar tekrar bilgi girişi yapmanız gerekmeyerek e-mutabakat kullanımı size avantaj sağlar. E-mutabakat bilgilerini doldururken mutabakat halinde bulunduğunuz firmanın iletişim bilgilerini doldurmanız sayesinde mutabakatları istediğiniz zaman taraflara faks veya e-posta yolu ile iletebilir posta üzerinden karşı tarafın olumlu veya olumsuz dönüşünü kolayca alabilirsiniz. Onaylanmış, onaylanmamış veya cevap gelmemiş mutabakatlarınızın takibini sistem üzerinden kolayca yaparak taraflar dosya ve evrak karışıklığından avantaj elde etmiş olunur. Ayrıca cari bakiye sorgulaması yapabilme imkânı sağlar. Şirketlerin taraflara sağladığı e-mutabakat kolaylığı hakkında hizmet almak için e-mutabakat fiyat bilgisine ulaşabilir ve kolayca hizmet almaya başlayabilirsiniz.
E-Mutabakat Avantajları
E-mutabakat kullanımı bildirim alışı ve bildirim verişi hızı ve kolay cari hesaplama imkanı sunması sebebiyle zaman, iş gücü, pratiklik, bilgiye hızlı ulaşım gücü sürdürülebilirlik ve tasarruf konusunda kullanıcılarına avantaj sağlamaktadır. E-mutabakat hizmetlerine ulaşım kolaylığı anlaşmalı olduğunuz şirket üzerinden e-mutabakat giriş seçeneğiyle tek tıkla mutabakat bilgilerinize erişim kolaylığı sağlar. Kullandığınız e-mutabakat platformu ile elle hesaplamada karşınıza çıkabilecek hesaplama hatalarını en aza indirgeyerek hatasız e-fatura mutabakat işleminde hesap açıklarının bulunması durumunda SMS yoluyla tarafı bilgilendirme özelliği taşır. Düzenli alacak verecek kontrolü sayesinde problemli mutabakat tarafını belirleme kolaylığı sunan e-mutabakat sistemi detaylı firma geçmişine ulaşmanızı sağlayarak arşiv görevi görür.