Dijitalleşen dünya alım-satım, vergi ve fatura kesme gibi mali işlemlerin de sanal yollarla çözülebilmesini mümkün hale getiriyor. Pek çok şahıs ve şirket, e-imza ve e-fatura gibi araçlardan pek çok farklı işlemde faydalanabiliyor. Vergi takibi ve alım-satım sürecini çok daha kolay hale getiren bu uygulamalara oldukça basit bir şekilde başvuru yapılabiliyor. Süreçlerin hızlı işlemesine olanak tanıyan bu araçlar aynı zamanda verimliliği de ciddi oranlarda artırıyor. Hem yurt içi hem yurt dışı satışlarda faydalanılabilmeleri sayesinde geniş bir alanda kolaylık sunuyorlar. İş yaşamından fiziksel zorunlulukları kaldırabilmeleri sebebiyle de pek çok farklı sektörden şirketin yararlanabilmesini de mümkün kılıyorlar. Bu uygulamaları kullanabilmek için belli gereksinimlerin karşılanması gerekiyor. Rahatlıkla tamamlanabilen süreçler sonrasında e-imza ile e-fatura başvurusu yapmak da şirket sahipleri için mümkün hale geliyor.
E-Fatura Başvurusu İçin Gerekenler
E-fatura hem fiziksel hem dijital alanlarda faaliyet gösteren şirketlerin faydalanabileceği araçlar arasında yer alıyor. Fatura kesme süreçlerinin sanal bir ortamdan ilerletilebilmesini sağlıyor. Bu sebeple çok sayıda şirketin işleyişinde yüksek verim sağlayabiliyor. E-fatura başvurusu için belirli belgelerin hazırlanması gerekiyor. Bunlar, tüzel ve gerçek kişiler için farklı bir liste halinde karşımıza çıkıyor. Tüzel kişiler için ilk olarak “e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi” belgesinin hazırlanıp imzalanması gerekiyor. Aynı şekilde “Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi” de yetkili kurumlara iletilmeli. Son olarak şirketin kuruluş sözleşmesini barındıran ticaret sicil gazetesinin noter tarafından onaylanmış bir nüshası ve imza sirküleri örneği ile e-fatura başvuru süreci tamamlanıyor. Gerçek kişiler içinse “e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi” ve “Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi” formlarının hazırlanmış olması gerekiyor. Ayrıca, e-fatura müracaatı için imza sirküleri ve elektronik sertifika kullanılması durumunda elektronik sertifikaya sahip olunduğunu belirten yazılı beyan da bulunmalı.
E-İmza Kullanarak E-Fatura Başvurusu
E-fatura belirli bir ciroya sahip şirketler için bir zorunluluk olmaktadır. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen bu sayı zaman içerisinde değişiklik göstermektedir. Bu yüzden şirketlerin resmi kaynakları takipte bulunması önerilir. Öte yandan, e-fatura kullanımının sunduğu kolaylıklar pek çok şirket için verimliliği ciddi oranlarda artırabilmektedir. E-fatura başvurusu GİB portalı üzerinden yapılmaktadır. Dijital ortamlardan ilerleyen bir süreç olması sayesinde uzun ve zorlu fiziksel bir başvuru yapılması gerekmez. Bunun için portala giriş yapılması ve gerekli formların doldurulması yeterlidir. Kullanıcıyı yönlendiren sistem sayesinde rahat ve hızlı bir şekilde başvuru yapılabilir. E-fatura başvuru portalı aynı zaman e-imza kullanımını da algılamaktadır. Böylelikle halihazırda kullanımda olan bir e-imza uygulaması bulunduruyorsanız sistem bunu otomatik olarak görecektir. Bu uygulama sayesinde başvuru yapan kişinin güvenliği de garanti altına alınmaktadır.
Başvuru Sonrası
E-imza kullanarak e-fatura başvurusu yaptıktan genellikle 3-4 gün sonra süreç sonuçlanır. Sonuçlarla ilgili başvuru sahibine gerekli bilgiler iletilir. Aynı zamanda e-fatura başvurusu sorgulama ekranından da müracaat sonuçları görüntülenebilir. Kısa sürede sonuçlanan bu süreç sayesinde işletmeler dijital ortamda işlem yapmanın kolaylığına ulaşabilir. Alım ve satım taraflarının güvenle işlem yapabilmesini sağlayan bu uygulamalar ticaret ağının merkezi bir sisteme bağlı olmasını mümkün kılar. Böylelikle iki taraf için de sağlıklı ve şeffaf bir ortam oluşur. E-imza kullanımı sayesinde de şirketler adına aksiyonlarda bulunan kişilerin kimlikleri garanti altına alınır. Her kullanıcıya özel olan e-imza, fatura kesme gibi süreçlerde kullanılan bilgilerin gizli kalmasına ve hassas verilerin saklanabilmesine de olanak tanır.